Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
Teklifi, TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek yasalaştı.
Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip edilen vergi
ve bunlara bağlı vergi cezaları, askerlik, seçim, nüfus, trafik karayolu
geçiş ücreti ve RTÜK idari para cezaları, gümrük vergileri, taşınmaz
kültür varlıklarının korunmasına katkı payı, sigorta primleri, topluluk
sigortası primleri, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik
sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi, genel sağlık sigortası
prim alacakları ile bu alacaklara ilişkin her türlü faiz, zam, gecikme
zammı, gecikme faizi, cezai faiz ve gecikme cezaları yeniden
yapılandırılacak.
Ayrıca belediyelerin idari para cezaları, su, atık su ve katı
atık ücreti alacakları, belediyelere ödenmesi gereken paylar hariç, beyana
dayanan vergilerde ve 2016'ya ilişkin 30 Haziran'dan önce tahakkuk eden
vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları
da yeniden yapılandırma kapsamında yer alacak.
Yapılandırmalar, 30 Haziran da dahil, bu tarihten önceki dönemi
kapsayacak.
Kesinleşmiş kamu alacakların asıl tutarlarının tahsilinden
vazgeçilmeyecek. Bu asıllara uygulanan gecikme faizi, gecikme zammı ve
gecikme cezası yerine yurt içi ÜFE esas alınarak belirlenecek tutar
ödenecek.
Bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılmasına ilişkin
hükümler ile İş Kanunu ile Bazı Kanun ve KHK'larda Değişiklik Yapılması
ile Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun hükümlerine
göre yapılandırılan alacaklara ilişkin hükümler de kapsama alınacak. Bu
yıla ilişkin tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisinin ikinci taksidi
kapsam dışı kalacak.
Maliye Bakanlığı, il özel idareleri ve belediyelere bağlı tahsil
dairelerince takip edilen alacaklardan, vergilerin ödenmemiş kısmı ile
bunların gecikme faizi ve gecikme zammı yerine, Yİ-ÜFE aylık değişim
oranı esas alınacak. Sadece gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i
alacağın ödenmemesi halinde Yİ-ÜFE oranında hesaplanan tutarın belirtilen
süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla, vergilere bağlı gecikme faizi
ve gecikme zammı gibi alacaklar, ödenmiş olanlar dahil olmak üzere asla
bağlı kesilen vergi cezaları ve bunların gecikme zamlarından
vazgeçilecek.
Bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezaları ile
iştirak nedeniyle kesilen vergi cezalarının yüzde 50'si ve bu tutara
gecikme zammı yerine, Yİ-ÜFE esas alınarak hesaplanacak tutarın;
ödenmeyen alacağın sadece gecikme zammından ibaret olması halinde gecikme
zammı yerine Yİ-ÜFE esas alınarak hesaplama yapılacak. Bu tutarın belirtilen
şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'si ve bu
cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamı tahsil edilmeyecek.
Askerlik, seçim, nüfus, trafik, karayolu taşıma, RTÜK idari para
cezalarının tamamı ile bunların dışında kalan asli amme alacaklarının ödenmemiş
kısmının tamamı, bunlara bağlı fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE esas
alınarak hesaplama yapılacak. Alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret
olması halinde hesaplanan bu tutarın ödenmesiyle, faiz, cezai faiz,
gecikme faizi, gecikme zammından vazgeçilecek.
Vergi veya gümrük vergilerinin ödenmemiş kısımlarının tamamı ile
bu asıllara bağlı faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi kamu
alacaklarında da aynı hüküm uygulanacak.
Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkında Kanun
gereğince ödenmesi gerektiği halde ödenmeyen tutarlar bu hüküm
çerçevesinde ödenirse, binde 2 faiz alacağından vazgeçilecek.
Gümrük vergileri asıllarına bağlı olmaksızın kesilen idari para
cezaları ile Kabahatler Kanunu'nun iştirak hükümleri nedeniyle kesilen idari
para cezalarının yüzde 50'sinin, belirtilen süre ve şekilde tamamen
ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'si tahsil edilmeyecek.
İdari para cezalarının tamamı ile bunların dışında kalan asli
amme alacaklarının ödenmemiş kısmının tamamı, Belediye Gelirleri
Kanunu'na göre tahsili gereken ücretler ile su, atık su ve katı atık
ücreti alacaklarından vadesi 30 Haziran'dan önce ödenmemiş olanlar,
ilgili kanun kapsamında büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon
idarelerinin su ve atık su bedeli alacak asılları, bunlara bağlı faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE hesaplanacak. Bu tutarın
belirtilen şartlarda ve sürede ödenmesi şartıyla faiz, cezai faiz,
gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'ilerden vazgeçilecek.
Gümrük vergisi mevzuatında gümrüklenmiş değere ilişkin idari
para cezalarının yüzde 30’u, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından uygulanan
idari para cezalarının yüzde 50’sinin ödenmesi halinde de bu cezaların
bakiyeleri terkin edilecek.
İhtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine tahakkuk eden ve
kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla vadesi geldiği halde ödenmemiş
vergiler/gümrük vergileri için kesinleşmiş alacaklara ilişkin hükümler
uygulanacak.
Bu alacaklar için düzenlemeden yararlanmak istenmesi durumunda
ihtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine tahakkuk eden
vergilere/gümrük vergilerine ilişkin açılan davaların yargıdaki aşamaları
ödenecek tutarı etkilemeyecek ve beyan üzerine tahakkuk eden
verginin/gümrük vergisinin tam olarak ödenmesi istenecek.
Ödenecek motorlu taşıtlar vergisi için taksit ödeme süresince
fenni muayene izni verilecek.
Yargı kararıyla kesinleştiği halde mükellefe ödemeye yönelik
tebligatın yapılmadığı alacaklar için mükelleflerce belirtilen şekilde
başvuruda bulunulması koşuluyla bu alacaklar da bu hükümden yararlanacak.
Bu hüküm kapsamına giren alacaklar için ayrıca tebligat yapılmayacak ve
alacakların vade tarihi kanunun yayımlandığı tarih olacak.
Bu düzenlemeden yararlanmak isteyen borçluların ayrıca dava
açmamaları, açılan davalardan vazgeçmeleri gerekecek.
Dava açma süresi geçmemiş olan veya dava açılmış olup henüz
karar verilmemiş olan alacaklar için eğer kişi, davalı alacak aslının
yüzde 50’sini öderse geri kalan yüzde 50'nin terkini yapılacak.
İhtilaf, ilk derece mahkemesinde sonuçlanmış ancak üst yargı
mercileri Danıştay veya bölge idare mahkemesinde devam ediyorsa, en son
karara bakılacak. En son karar terkinse, alacak asıllarının yüzde
20’sinin ödenmesi halinde geri kalan yüzde 80’i terkin edilecek. Vergi
aslına bağlı kesilen vergi cezalarının tamamından vazgeçilecek.
Borçları yapılandırılan borçluların maddelerde öngörülen
şartları yerine getirmelerinin yanı sıra yıllık gelir veya kurumlar
vergilerini, gelir (stopaj) vergisini, kurumlar (stopaj) vergisini, katma
değer vergisini ve özel tüketim vergisini zamanında ödemeleri gerekecek.
Bu vergilerin, çok zor durum olmaksızın bir yılda ikiden fazla vadesinde
ödenmemesi halinde bu hükümlerden yararlanılamayacak.
Mükelleflerin, gelir veya kurumlar vergisini artırmaları
halinde, artırıma konu ödemeler nedeniyle gelir veya kurumlar vergisi
incelemesi ve tarhiyatı olmayacak
TBMM Genel Kurulunda kabul edilen Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılmasına İlişkin Kanun, inceleme ve tarhiyat safhasında bulunan
işlemlere ilişkin düzenleme de yapıyor.
Kanuna göre, kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak inceleme
ve tarhiyat aşamasında bulunan alacaklara yönelik başlayan vergi
incelemeleriyle, takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine devam edilecek.
Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra tarh edilen vergilerin
yüzde 50'si ile bu tutara gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE oranı esas
alınarak hesaplanacak tutar ile bu tarihten sonra ihbarnamenin tebliği
üzerine belirlenen dava açma süresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak
gecikme faizinin tamamının, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın
yüzde 25'inin; vergi aslının yüzde 50'sinin, vergi aslına bağlı olmayan
cezalarda cezanın yüzde 75'inin, vergilere düzenlemenin yayımlandığı
tarihe kadar uygulanan gecikme faizinin ve vergi aslına bağlı cezaların
tamamının tahsilinden vazgeçilecek.
Ancak bunun için ihbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün
içerisinde yazılı başvuruda bulunularak, ikişer aylık dönemler halinde 6
eşit taksitte ödenmesi gerekecek.
Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak iştirak nedeniyle
kesilecek vergi ziyaı cezalarında, cezanın yüzde 25'ini belirtilen süre
ve şekilde ödemeleri halinde cezanın kalan yüzde 75'i tahsil edilmeyecek.
Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak, kanunun yayımlandığı
tarihten önce tamamlandığı halde bu tarihte ya da bu tarihten sonra vergi
dairesi kayıtlarına intikal eden takdir komisyonu kararları ve vergi
inceleme raporları üzerine gerekli tarh ve tebliğ işlemlerinin yapılması
ve belirlenen tutarın, belirtilen süre içerisinde ödenmesi şartıyla bu
düzenlemelerden yararlanılacak.
Mükelleflerin düzenlemeden yararlanabilmeleri için dava
açmamaları gerekecek.
Düzenlemenin yayımlandığı tarih itibarıyla Vergi Usul Kanunu'nun
tarhiyat öncesi uzlaşma hükümlerine göre uzlaşma talebinde bulunulmuş,
ancak uzlaşma günü gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış olmakla birlikte
vergi ve ceza ihbarnameleri mükellefe tebliğ edilmemiş alacaklar da
düzenleme kapsamında olacak.
- EMLAK VERGİSİ BİLDİRİMİNDE BULUNMAYANLAR
Vergi Usul Kanunu'na göre kanunun yayımlandığı tarihi izleyen 2.
ayın sonuna kadar pişmanlıkla beyan edilen matrahlar üzerinden tarh ve
tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile pişmanlık zammı yerine
hesaplanan Yİ-ÜFE tutarının belli bir ödeme planı kapsamında ödenmesi
şartıyla pişmanlık zammı ve vergi cezalarının tamamının tahsilinden
vazgeçilecek.
Vergi Usul Kanunu kapsamında kendiliğinden verilen beyannameler
üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile gecikme faizi
yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarının, belli bir ödeme planı kapsamında
ödenmesi şartıyla gecikme faizi ve vergi cezalarının tamamı alınmayacak.
2016 yılı ve önceki vergilendirme dönemlerine ilişkin emlak
vergisi bildiriminde bulunmayan veya bildirimde bulunduğu halde vergisi
eksik tahakkuk eden mükelleflerce bildirimde bulunulması ve tahakkuk eden
vergi ve taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payının tamamı
ile bunlara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine hesaplanan Yİ-ÜFE
tutarının ödenmesi şartıyla bu alacaklara bağlı gecikme faizi, gecikme
zammı ve vergi cezalarının tamamının tahsili yapılmayacak.
- MATRAH ARTIRIMI
Mükellefler, belirlenen şartlar dahilinde gelir ve kurumlar
vergisi matrahlarını artırdıkları takdirde, kendileri hakkında artırımda
bulunulan yıllar için yıllık gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu
yıllara ilişkin olarak bu vergi türleri için daha sonra başka bir
tarhiyat yapılmayacak.
Mükelleflerin, düzenlemede belirtilen şartlar dahilinde gelir
(stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisini artırmaları halinde, vergiyi
ödemeyi kabul ettikleri yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili
olarak artırıma konu ödemeler nedeniyle gelir (stopaj) veya kurumlar
(stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyatı da olmayacak.
KDV mükelleflerinin vergi artırımında bulunmaları halinde
artırımda bulundukları dönemler için haklarında KDV yönünden vergi
incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacak.
Matrah veya vergi artırımında bulunan ve bu konudaki şartları
yerine getiren mükelleflerin, defter ve belgeleri incelenmeyecek ve
artırıma konu vergilerle ilgili tarhiyat yapılmayacak. Mükelleflerin,
defter ve belgeleri üzerinde daha önce vergi incelemesi yapılmış olması,
ilgili yıllar için mükellefler tarafından matrah veya vergi artırımında
bulunulmasına engel olmadığı gibi idarenin artırımda bulunulmayan yıllar
veya dönemler için vergi incelemesi yapma hakkı saklı kalacak.
Matrah veya vergi artırımında bulunulması düzenlemenin
yayımlandığı tarihten önce başlanılmış vergi incelemeleri ve takdir
işlemlerine engel oluşturmayacak. İnceleme yapma hakkına yönelik hükümler
saklı kalmak kaydıyla vergi incelemeleri ve takdir işlemlerinin kanun
yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren bir ay içerisinde
sonuçlandırılamaması halinde bu işlemlere devam edilmeyecek. Bu süre
içerisinde sonuçlandırılan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi
uzlaşma talepleri dikkate alınmayacak.
- DEMİRBAŞLARIN KAYITLARA İNTİKAL ETTİRİLEBİLMESİ SAĞLANACAK
Kanunla, işletmelerde mevcut olmasına rağmen kayıtlara
yansıtılmamış emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlar da kayda alınıyor.
Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri (adi, kollektif ve adi
komandit şirketler dahil) işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında
yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşların kendilerince veya
bağlı oldukları meslek kuruluşlarınca tespit edilecek rayiç bedeliyle,
öngörülen sürede vergi dairelerine bir envanter listesiyle bildirerek
defterlerine kaydedebilecekler.
Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin kayıtlarında yer
aldığı halde gerçekte mevcut olmayan mallarını fatura düzenlemek ve her
türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayıt ve
beyanname intikal ettirebilmelerine imkan sağlanacak. Faturalı alınıp
kayıtlara geçen, ancak belge düzenlemeksizin satılan malların halen stokta
gözükmesi nedeniyle oluşan gerçek dışılık, fatura düzenlenerek kayıt ve
beyanlara hasılat olarak intikal ettirilmesi sağlanarak düzeltilecek.
Yasal kayıtlara intikal ettirilen tutarlar, cari yıl gelir
vergisi veya kurumlar vergisi matrahının hesabında dikkate alınacak.
Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri,
31 Aralık 2015 tarihi itibarıyla bilançolarında görülmekle birlikte
işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ile ortaklarından alacaklı
bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net
alacak tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan
işlemlerini, vergi dairelerine beyan ederek kayıtlarını düzeltebilecek.
Bu kapsamda beyan edilen tutarlar üzerinden yüzde 3 oranında vergi
hesaplanarak beyanname verme süresi içinde ödenecek.
- ECZANE STOKLARINDAKİ İLAÇLAR
Eczaneler, stoklarında kaydi olarak yer aldığı halde fiilen
bulunmayan ilaçları, maliyet bedeli üzerinden fatura düzenleyerek
kayıtlarından çıkarabilecek.
Kayıtlardan çıkarılan ilaçların maliyet bedeli üzerinden yüzde 4
oranında hesaplanan KDV, ayrı bir beyanname ile beyan edilerek beyanname
verme süresi içinde 3 taksitle ödenecek.
Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymetler
ile diğer sermaye piyasası araçlarını, 31 Aralık 2016'ya kadar Türkiye'ye
getirenler, bu varlıkları serbestçe tasarruf edebilecek. Mükellefler,
Türkiye'ye getirilen varlıklarını işletmelerine dahil edebilecek veya
işletmelerinden çekebilecek.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanuna göre,
yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye
piyasası araçlarını, 31 Aralık 2016'ya kadar Türkiye'ye getirenler, bu
varlıkları serbestçe tasarruf edebilecek.
Mükellefler, Türkiye'ye getirilen varlıklarını, dönem kazancının
tespitinde dikkate almaksızın işletmelerine dahil edebilecekleri gibi
aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir
kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebilecek.
Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer
sermaye piyasası araçları, yurt dışında bulunan banka veya finansal
kurumlardan kullanılan kredilerin en geç 31 Aralık 2016 tarihine kadar
kapatılmasında kullanılabilecek. Bu takdirde, defter kayıtlarından
düşülmesi kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için
Türkiye'ye getirilme şartı aranmaksızın bu hükümden yararlanılacak.
Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde
kayıtlı sermaye avanslarının, yurt dışında bulunan para, altın, döviz,
menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının bu maddenin yürürlüğe
girmesinden önce Türkiye'ye getirilmek suretiyle karşılanması halinde söz
konusu avansların defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla bu madde
hükümlerinden yararlanılacak.
Mükellefler, Türkiye'de bulunan, ancak kanuni defter
kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer
sermaye piyasası araçları ile taşınmazlarını da 31 Aralık 2016'ya kadar
kanuni defterlere kaydedebilecek. Bu takdirde söz konusu varlıklar
vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde
dikkate alınmaksızın işletmeden çekilebilecek.
Türkiye'ye getirilen veya defterlere kaydedilen varlıkların
elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi
uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmeyecek.
Yurt dışından Türkiye'ye varlık getirenlerle, adına varlık
getirilenler hakkında, başkaca bir neden ile gerekli olması hali saklı
kalmak üzere hiçbir şekilde vergi incelemesi, tarhiyatı, herhangi bir araştırma,
inceleme, soruşturma veya kovuşturma yapılamayacak, vergi cezası ve idari
para cezaları kesilemeyecek.
Bakanlar Kurulu, belirtilen süreleri, bitim tarihlerinden
itibaren 6 aya kadar uzatabilecek. Maliye Bakanlığı, varlıkların Türkiye
getirilmesi, bildirim ve beyanıyla işletmeye dahil edilmelerine ilişkin
hususları, bildirim ve beyanların şekli, içeriğiyle yapılacağı yere
ilişkin usul ve esasları belirleyecek.
-2016 Yılı Haziran Ayından Önceki Borçlara Uygulanan Ceza
Tahakkuk eden, ancak ödenmemiş olan, 2016 yılı Haziran ayı ve
önceki aylara ilişkin borçlara uygulanan gecikme cezası ve gecikme
zammının tahsilinden vazgeçilecek.
Sigorta primi, emeklilik keseneği, işsizlik sigortası primi,
sosyal güvenlik destek primi, ödenmesi imkanı ortadan kalkmamış isteğe
bağlı sigorta primi ve topluluk sigortası primi, SGK tarafından takip
edilen damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı, genel
sağlık sigortası priminin asılları ile bu alacaklara Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın belirtilen sürede ödenmesi
halinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammının
tahsilinden vazgeçilecek.
Kanunda sıralananların dışında kalan ve başka bir ülkede sağlık
sigortasından yararlanma hakkı bulunmayan gelir testine hiç başvurmayan
sigortalılar, gelir testine başvurarak borçlarının belirlenen seviyeden
yeniden hesaplanması ve bu statüye ilişkin prim borçlarının asıllarının
peşin veya vade farkı uygulanmaksızın 12 eşit taksitle ödenmesi halinde
vade farkı uygulanmaksızın gecikme cezası ve gecikme zammı silinecek.
Yaşlılık aylığı, emekli aylığı veya malullük aylığı bağlandıktan
sonra, sigortalı bir işte çalışması nedeniyle sosyal güvenlik destek
primi ödemesi gerekenlerden, 2016 yılı Şubat ayı ve önceki aylara ilişkin
ödenmeyen destek primlerinin asıllarıyla, bu alacaklara Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın ödenmesi halinde de
gecikme cezası ve gecikme zammı uygulanmayacak.
30 Haziran 2016 tarihine kadar bitirilmiş olan özel nitelikteki
inşaatlarla, ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme,
araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden
hesaplanan sigorta primiyle bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı
alacaklarının, 30 Haziran 2016 tarihine kadar işlenen fiillere ilişkin,
ilgili kanunlar uyarınca uygulanan idari para cezalarıyla bunlara bağlı
gecikme cezası ve gecikme zammı alacaklarının tahsilinden vazgeçilecek.
- YÜZDE 40'I ÖDENİRSE, YÜZDE 60'INDAN VAZGEÇİLECEK
Alacakların asıllarının, bu düzenlemeden önce ödenmiş olmasına
rağmen, ferilerinin bu düzenlemenin kanunlaşıp yayımlandığı tarih
itibarıyla ödenmemiş olduğu durumlarda, aslı ödenmiş feri alacağın yüzde
40'ının ödenmesi durumunda kalan yüzde 60'ının tahsilinden vazgeçilecek.
30 Haziran 2016'ya kadar bitirilmiş özel nitelikteki inşaatlar
için, eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi asıllarıyla
bu alacaklara gecikme cezası ve zammının, belirtilen sürede ödenmesi
halinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve zammı alınmayacak.
Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar
işverene tebliğ edilen eksik işçilik tutarları üzerinden hesaplanan
sigorta prim tutarları, belirtilen alacaklar için öngörülen süre ve
şekilde ödenecek. Bu düzenlemelerden yararlanmak isteyen borçluların,
dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına
başvurmamaları şartı aranacak.
- İKİ KERE VADESİNDE ÖDEMEZSE HAKKINI KAYBEDECEK
Başvuruda bulunan borçlular, sigorta primlerini bir takvim yılında
ikiden fazla kez vadesinde ödememeleri ya da eksik ödemeleri halinde,
yapılandırılan borçlarına ilişkin kalan taksitlerini ödeme haklarını
kaybedecek.
Bu düzenlemeden yararlanmak isteyen borçlular, Maliye Bakanlığı,
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile il özel idarelerine bağlı tahsil
dairelerine ödenecek tutarların ilk taksidini, kanunun yayımlandığı
tarihi izleyen üçüncü aydan; SGK'ya bağlı tahsil dairelerine ödenecek
tutarların ilk taksidini ise dördüncü aydan başlamak üzere 2'şer aylık
dönemler halinde 18 taksitte ödeyebilecek.
Tutarın, ilk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi
halinde, bu tutara herhangi bir faiz uygulanmayacak.
İlk taksidin ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi halinde, feri
alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak
tutar üzerinden ayrıca yüzde 50 indirim yapılacak.
Taksitle ödenmek istenmesi halinde, borçluların başvuru
sırasında 6, 9, 12 veya 18 taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih
etmeleri gerekecek. Taksitle yapılacak ödemelerde, ilgili maddelere göre
belirlenen tutar, 6 taksit için (1,045), 9 taksit için (1,083), 12 taksit
için (1,105), 18 taksit için (1,15), katsayısı ile çarpılacak ve bulunan
tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler halinde
ödenecek taksit tutarı hesaplanacak.
Düzenlemeden yararlanmak için başvuruda bulunan borçlulara,
tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilecek. Ancak
tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması halinde, ödenecek
tutar ilgili katsayıya göre düzeltilecek.
- 36 TAKSİTTE ÖDENEBİLECEK
Bu düzenleme kapsamında ödenmesi gereken tutarlar, il özel
idareleri ve bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar ile Spor Genel Müdürlüğü, Türkiye Futbol Federasyonu ve özerk
spor federasyonlarına tescil edilen ve Türkiye'de sportif alanda
faaliyette bulunan spor kulüplerince 2'şer aylık dönemler halinde azami
36 eşit taksitte ödenebilecek.
İlk iki taksidin süresinde tam ödenmemesi, süresinde ödenmeyen
veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde ödenmemesi, bir
takvim yılında ikiden fazla taksidin süresinde ödenmemesi veya eksik
ödenmesi halinde bu düzenlemeden yararlanma hakkı kaybedilecek.
Düzenlemeden yararlanılarak süresinde ödenen alacaklara,
kanunun yayımlandığı tarihten sonraki süreler için faiz, gecikme
zammı, cezası hesaplanmayacak.
Belediyeler ve bunlara bağlı müstakil bütçeli kamu ve tüzel
kişiliğini haiz kuruluşlarca ödenmesi gereken tutarlar, belediyelerin
genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan
paylarından, ilgili kanundaki yüzde 40 oranı dikkate alınmaksızın aylık
dönemler halinde azami 144 eşit taksitle tahsil edilecek. Bu kapsamda
yapılacak kesinti tutarı, bu idareler adına genel bütçe vergi gelirleri tahsilat
toplamı üzerinden ayrılan payların aylık tutarının yüzde 50'sini
aşamayacak.
2 yılı aşkın süredir mücbir sebep halleri devam eden yerlerdeki
mükellefler başvurmaları halinde mücbir sebep halleri sona erdirilerek
mücbir sebep süresince ödemedikleri vergileri, herhangi bir faiz, zam,
katsayı uygulamadan 24 eşit taksitle 48 ayda ödeyebilecek.
- ÖDEME YAPILDIKÇA HACİZLER KALDIRILACAK
Bu düzenlemeye göre, ödenecek alacaklarla ilgili tatbik edilen
hacizler, yapılan ödemeler nispetinde kaldırılacak ve buna isabet eden
teminatlar iade edilecek. Bu alacaklar nedeniyle tatbik edilen hacizlere
konu mallar, borçlunun talebi halinde tahsil dairesince satılabilecek.
Başvuruda bulunan ve dava açmamaları veya açılan davalardan
vazgeçmeleri gereken borçluların, bu düzenlemeden yararlanabilmeleri için
belirlenen başvuru süresinde yazılı olarak bu iradelerini belirtmeleri
şartı aranacak.
Bakanlar Kurulu, öngörülen başvuru ve ilk taksit ödeme
sürelerini bir aya kadar, mücbir sebep hali ilan edilen durumlarda da bir
yıla kadar uzatmaya yetkili olacak.
Maliye Bakanlığına, Gümrük ve Ticaret Bakanlığına ve SGK'ya
bağlı tahsil dairelerince takip edilen ve vadesi 31 Aralık 2011
tarihinden önce 50 liranın altında olan düşük tutarlı alacakların
tahsilinden de vazgeçilecek.
TOBB üyelerinin oda ve borsalara olan aidat, navlun hasılatından
alınacak oda payları ile borsa tescil ücreti ile oda ve borsaların TOBB'a
olan aidat borçları, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu hükümlerine göre ödenmesi gereken aidat borçları da
yapılandırılacak.
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonuna olan aidat ve
katılma payı borçları, avukatların baro kesenekleriyle staj kredisi
borçları, orman köylüleri ve köylülerce oluşturulan kooperatiflere Orman
Genel Müdürlüğü tarafından verilen kredilerin geri ödemeleri, tarımsal
amaçlı kooperatiflere kullandırılan krediler, organize sanayi bölgeleri
ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine kullandırılan krediler
yapılandırılacak, tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin il özel
idarelerine devredilen 100 lirayı aşmayan alacaklarının tahsilinden
vazgeçilecek.
"Sözleşme" tanımlanmasının dar yorumlanması nedeniye
Siyasi Partiler Kanunu'nda değişiklik yapılarak, "hizmet
sözleşmeleri" de mali sorumluluk maddesine eklendi. Buna göre
partinin teşkilat kademelerinin yaptıkları hizmet sözleşmeleri de dahil
her türlü sözleşme ve giriştikleri yükümlülüklerden dolayı, parti tüzel
kişiliği hiçbir suretle sorumlu tutulamayacak.
Kabul edilen Danışma Kurulu kararınca Genel Kurul bugün
toplanmayacak.
TBMM Başkanvekili Akif Hamzaçebi, birleşimi 9 Ağustos Salı günü
saat 15.00'te toplanmak üzere kapattı.