. Yapılandırmalar, 30 Haziran da dahil, bu tarihten
önceki dönemi kapsayacak. Kesinleşmiş kamu alacakların asıl tutarlarının
tahsilinden vazgeçilmeyecek. Bu asıllara uygulanan gecikme faizi, gecikme zammı
ve gecikme cezası yerine yurt içi ÜFE esas alınarak belirlenecek tutar ödenecek.
AK Parti Denizli Milletvekili Şahin Tin, vergi ve vergi
cezaları, gecikme faizleri, gümrük vergileri, SGK ve belediye alacaklarını
yeniden yapılandıran teklifin TBMM genel kurulunda yapılan görüşmeler sonunda
yasalaştığını söyledi. Yasal düzenlemenin detaylarına ilişkin bilgiler aktaran
Milletvekili Şahin Tin; “Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip
edilen vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, askerlik, seçim, nüfus, trafik
karayolu geçiş ücreti ve RTÜK idari para cezaları, gümrük vergileri, taşınmaz
kültür varlıklarının korunmasına katkı payı, sigorta primleri, topluluk
sigortası primleri, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası
primi, sosyal güvenlik destek primi, genel sağlık sigortası prim alacakları ile
bu alacaklara ilişkin her türlü faiz, zam, gecikme zammı, gecikme faizi, cezai
faiz ve gecikme cezaları yeniden yapılandırılıyor. Ayrıca belediyelerin idari
para cezaları, su, atık su ve katı atık ücreti alacakları, belediyelere
ödenmesi gereken paylar hariç, beyana dayanan vergilerde ve 2016'ya ilişkin 30
Haziran'dan önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme
faizleri, gecikme zamları da yeniden yapılandırma kapsamında yer alacak” dedi.
İŞTE YASANIN AYRINTILARI...
AK Yapılandırmalar, 30 Haziran da dahil, bu tarihten
önceki dönemi kapsayacak. Kesinleşmiş kamu alacakların asıl tutarlarının
tahsilinden vazgeçilmeyecek. Bu asıllara uygulanan gecikme faizi, gecikme zammı
ve gecikme cezası yerine yurt içi ÜFE esas alınarak belirlenecek tutar
ödenecek.
Bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılmasına ilişkin
hükümler ile İş Kanunu ile Bazı Kanun ve KHK'larda Değişiklik Yapılması ile
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun hükümlerine göre
yapılandırılan alacaklara ilişkin hükümler de kapsama alınacak. Bu yıla ilişkin
tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisinin ikinci taksidi kapsam dışı kalacak.
Maliye Bakanlığı, il özel idareleri ve belediyelere bağlı
tahsil dairelerince takip edilen alacaklardan, vergilerin ödenmemiş kısmı ile
bunların gecikme faizi ve gecikme zammı yerine, Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas
alınacak. Sadece gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i alacağın ödenmemesi
halinde Yİ-ÜFE oranında hesaplanan tutarın belirtilen süre ve şekilde tamamen
ödenmesi şartıyla, vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi
alacaklar, ödenmiş olanlar dahil olmak üzere asla bağlı kesilen vergi cezaları
ve bunların gecikme zamlarından vazgeçilecek.
Bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezaları
ile iştirak nedeniyle kesilen vergi cezalarının yüzde 50'si ve bu tutara
gecikme zammı yerine, Yİ-ÜFE esas alınarak hesaplanacak tutarın; ödenmeyen
alacağın sadece gecikme zammından ibaret olması halinde gecikme zammı yerine
Yİ-ÜFE esas alınarak hesaplama yapılacak. Bu tutarın belirtilen şekilde tamamen
ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'si ve bu cezalara bağlı gecikme
zamlarının tamamı tahsil edilmeyecek.
Askerlik, seçim, nüfus, trafik, karayolu taşıma, RTÜK
idari para cezalarının tamamı ile bunların dışında kalan asli amme alacaklarının
ödenmemiş kısmının tamamı, bunlara bağlı fer'i alacaklar yerine Yİ-ÜFE esas
alınarak hesaplama yapılacak. Alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması
halinde hesaplanan bu tutarın ödenmesiyle, faiz, cezai faiz, gecikme faizi,
gecikme zammından vazgeçilecek.
Vergi veya gümrük vergilerinin ödenmemiş kısımlarının
tamamı ile bu asıllara bağlı faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi kamu
alacaklarında da aynı hüküm uygulanacak.
FAİZ ALACAĞINDAN VAZGEÇİLECEK
Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili
Hakkında Kanun gereğince ödenmesi gerektiği halde ödenmeyen tutarlar bu hüküm
çerçevesinde ödenirse, binde 2 faiz alacağından vazgeçilecek.
Gümrük vergileri asıllarına bağlı olmaksızın kesilen
idari para cezaları ile Kabahatler Kanunu'nun iştirak hükümleri nedeniyle
kesilen idari para cezalarının yüzde 50'sinin, belirtilen süre ve şekilde
tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'si tahsil edilmeyecek.
İdari para cezalarının tamamı ile bunların dışında kalan
asli amme alacaklarının ödenmemiş kısmının tamamı, Belediye Gelirleri Kanunu'na
göre tahsili gereken ücretler ile su, atık su ve katı atık ücreti
alacaklarından vadesi 30 Haziran'dan önce ödenmemiş olanlar, ilgili kanun
kapsamında büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin su ve atık
su bedeli alacak asılları, bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı
yerine Yİ-ÜFE hesaplanacak. Bu tutarın belirtilen şartlarda ve sürede ödenmesi
şartıyla faiz, cezai faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'ilerden
vazgeçilecek.
Gümrük vergisi mevzuatında gümrüklenmiş değere ilişkin
idari para cezalarının yüzde 30’u, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından uygulanan
idari para cezalarının yüzde 50’sinin ödenmesi halinde de bu cezaların
bakiyeleri terkin edilecek.
İhtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine tahakkuk
eden ve kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla vadesi geldiği halde ödenmemiş
vergiler/gümrük vergileri için kesinleşmiş alacaklara ilişkin hükümler
uygulanacak.
Bu alacaklar için düzenlemeden yararlanmak istenmesi durumunda
ihtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilere/gümrük
vergilerine ilişkin açılan davaların yargıdaki aşamaları ödenecek tutarı
etkilemeyecek ve beyan üzerine tahakkuk eden verginin/gümrük vergisinin tam
olarak ödenmesi istenecek.
Ödenecek motorlu taşıtlar vergisi için taksit ödeme
süresince fenni muayene izni verilecek.
AÇILAN DAVALARDAN VAZGEÇİLMESİ GEREKECEK
Yargı kararıyla kesinleştiği halde mükellefe ödemeye
yönelik tebligatın yapılmadığı alacaklar için mükelleflerce belirtilen şekilde
başvuruda bulunulması koşuluyla bu alacaklar da bu hükümden yararlanacak. Bu
hüküm kapsamına giren alacaklar için ayrıca tebligat yapılmayacak ve
alacakların vade tarihi kanunun yayımlandığı tarih olacak.
Bu düzenlemeden yararlanmak isteyen borçluların ayrıca
dava açmamaları, açılan davalardan vazgeçmeleri gerekecek.
Dava açma süresi geçmemiş olan veya dava açılmış olup
henüz karar verilmemiş olan alacaklar için eğer kişi, davalı alacak aslının
yüzde 50’sini öderse geri kalan yüzde 50'nin terkini yapılacak.
İhtilaf, ilk derece mahkemesinde sonuçlanmış ancak üst
yargı mercileri Danıştay veya bölge idare mahkemesinde devam ediyorsa, en son
karara bakılacak. En son karar terkinse, alacak asıllarının yüzde 20’sinin
ödenmesi halinde geri kalan yüzde 80’i terkin edilecek. Vergi aslına bağlı
kesilen vergi cezalarının tamamından vazgeçilecek.
Borçları yapılandırılan borçluların maddelerde öngörülen
şartları yerine getirmelerinin yanı sıra yıllık gelir veya kurumlar
vergilerini, gelir (stopaj) vergisini, kurumlar (stopaj) vergisini, katma değer
vergisini ve özel tüketim vergisini zamanında ödemeleri gerekecek. Bu
vergilerin, çok zor durum olmaksızın bir yılda ikiden fazla vadesinde
ödenmemesi halinde bu hükümlerden yararlanılamayacak.
TAHAKKUK İŞLEMLERİ DEVAM EDECEK
Kanuna göre, kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak
inceleme ve tarhiyat aşamasında bulunan alacaklara yönelik başlayan vergi
incelemeleriyle, takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine devam edilecek.
Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra tarh edilen
vergilerin yüzde 50'si ile bu tutara gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE oranı esas
alınarak hesaplanacak tutar ile bu tarihten sonra ihbarnamenin tebliği üzerine
belirlenen dava açma süresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme
faizinin tamamının, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın yüzde 25'inin;
vergi aslının yüzde 50'sinin, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın
yüzde 75'inin, vergilere düzenlemenin yayımlandığı tarihe kadar uygulanan
gecikme faizinin ve vergi aslına bağlı cezaların tamamının tahsilinden
vazgeçilecek.
Ancak bunun için ihbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren
30 gün içerisinde yazılı başvuruda bulunularak, ikişer aylık dönemler halinde 6
eşit taksitte ödenmesi gerekecek.
Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak iştirak
nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarında, cezanın yüzde 25'ini belirtilen
süre ve şekilde ödemeleri halinde cezanın kalan yüzde 75'i tahsil edilmeyecek.
Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak, kanunun
yayımlandığı tarihten önce tamamlandığı halde bu tarihte ya da bu tarihten
sonra vergi dairesi kayıtlarına intikal eden takdir komisyonu kararları ve
vergi inceleme raporları üzerine gerekli tarh ve tebliğ işlemlerinin yapılması
ve belirlenen tutarın, belirtilen süre içerisinde ödenmesi şartıyla bu
düzenlemelerden yararlanılacak.
Mükelleflerin düzenlemeden yararlanabilmeleri için dava
açmamaları gerekecek.
Düzenlemenin yayımlandığı tarih itibarıyla Vergi Usul
Kanunu'nun tarhiyat öncesi uzlaşma hükümlerine göre uzlaşma talebinde bulunulmuş,
ancak uzlaşma günü gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış olmakla birlikte vergi
ve ceza ihbarnameleri mükellefe tebliğ edilmemiş alacaklar da düzenleme
kapsamında olacak.
EMLAK VERGİSİ BİLDİRİMİNDE BULUNMAYANLAR
Vergi Usul Kanunu'na göre kanunun yayımlandığı tarihi
izleyen 2. ayın sonuna kadar pişmanlıkla beyan edilen matrahlar üzerinden tarh
ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile pişmanlık zammı yerine hesaplanan
Yİ-ÜFE tutarının belli bir ödeme planı kapsamında ödenmesi şartıyla pişmanlık
zammı ve vergi cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilecek.
Vergi Usul Kanunu kapsamında kendiliğinden verilen
beyannameler üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile gecikme
faizi yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarının, belli bir ödeme planı kapsamında
ödenmesi şartıyla gecikme faizi ve vergi cezalarının tamamı alınmayacak.
2016 yılı ve önceki vergilendirme dönemlerine ilişkin
emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya bildirimde bulunduğu halde vergisi
eksik tahakkuk eden mükelleflerce bildirimde bulunulması ve tahakkuk eden vergi
ve taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payının tamamı ile bunlara
bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarının
ödenmesi şartıyla bu alacaklara bağlı gecikme faizi, gecikme zammı ve vergi
cezalarının tamamının tahsili yapılmayacak.
MATRAH ARTIRIMI
Mükellefler, belirlenen şartlar dahilinde gelir ve
kurumlar vergisi matrahlarını artırdıkları takdirde, kendileri hakkında
artırımda bulunulan yıllar için yıllık gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve
bu yıllara ilişkin olarak bu vergi türleri için daha sonra başka bir tarhiyat
yapılmayacak.
Mükelleflerin, düzenlemede belirtilen şartlar dahilinde
gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisini artırmaları halinde, vergiyi
ödemeyi kabul ettikleri yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak
artırıma konu ödemeler nedeniyle gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi
incelemesi ve tarhiyatı da olmayacak.
KDV mükelleflerinin vergi artırımında bulunmaları halinde
artırımda bulundukları dönemler için haklarında KDV yönünden vergi incelemesi
ve tarhiyatı yapılmayacak.
Matrah veya vergi artırımında bulunan ve bu konudaki
şartları yerine getiren mükelleflerin, defter ve belgeleri incelenmeyecek ve
artırıma konu vergilerle ilgili tarhiyat yapılmayacak. Mükelleflerin, defter ve
belgeleri üzerinde daha önce vergi incelemesi yapılmış olması, ilgili yıllar
için mükellefler tarafından matrah veya vergi artırımında bulunulmasına engel
olmadığı gibi idarenin artırımda bulunulmayan yıllar veya dönemler için vergi
incelemesi yapma hakkı saklı kalacak.
Matrah veya vergi artırımında bulunulması düzenlemenin
yayımlandığı tarihten önce başlanılmış vergi incelemeleri ve takdir işlemlerine
engel oluşturmayacak. İnceleme yapma hakkına yönelik hükümler saklı kalmak
kaydıyla vergi incelemeleri ve takdir işlemlerinin kanun yayımlandığı tarihi
izleyen ayın başından itibaren bir ay içerisinde sonuçlandırılamaması halinde
bu işlemlere devam edilmeyecek. Bu süre içerisinde sonuçlandırılan vergi
incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi uzlaşma talepleri dikkate alınmayacak.
DEMİRBAŞLARIN KAYITLARA İNTİKAL ETTİRİLEBİLMESİ
SAĞLANACAK
Kanunla, işletmelerde mevcut olmasına rağmen kayıtlara
yansıtılmamış emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlar da kayda alınıyor.
Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri (adi, kollektif ve
adi komandit şirketler dahil) işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında
yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşların kendilerince veya bağlı
oldukları meslek kuruluşlarınca tespit edilecek rayiç bedeliyle, öngörülen
sürede vergi dairelerine bir envanter listesiyle bildirerek defterlerine
kaydedebilecekler.
Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin kayıtlarında
yer aldığı halde gerçekte mevcut olmayan mallarını fatura düzenlemek ve her
türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayıt ve beyanname
intikal ettirebilmelerine imkan sağlanacak. Faturalı alınıp kayıtlara geçen,
ancak belge düzenlemeksizin satılan malların halen stokta gözükmesi nedeniyle
oluşan gerçek dışılık, fatura düzenlenerek kayıt ve beyanlara hasılat olarak
intikal ettirilmesi sağlanarak düzeltilecek.
Yasal kayıtlara intikal ettirilen tutarlar, cari yıl
gelir vergisi veya kurumlar vergisi matrahının hesabında dikkate
alınacak.
Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi
mükellefleri, 31 Aralık 2015 tarihi itibarıyla bilançolarında görülmekle
birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ile ortaklarından alacaklı
bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak
tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini, vergi
dairelerine beyan ederek kayıtlarını düzeltebilecek. Bu kapsamda beyan edilen
tutarlar üzerinden yüzde 3 oranında vergi hesaplanarak beyanname verme süresi
içinde ödenecek.
ECZANE STOKLARINDAKİ İLAÇLAR
Eczaneler, stoklarında kaydi olarak yer aldığı halde
fiilen bulunmayan ilaçları, maliyet bedeli üzerinden fatura düzenleyerek
kayıtlarından çıkarabilecek.
Kayıtlardan çıkarılan ilaçların maliyet bedeli üzerinden
yüzde 4 oranında hesaplanan KDV, ayrı bir beyanname ile beyan edilerek
beyanname verme süresi içinde 3 taksitle ödenecek.
VARLIKLARINI 31 ARALIK 2016’YA KADAR GETİRENLER TASARRUF
EDEBİLECEKLER
Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymetler
ile diğer sermaye piyasası araçlarını, 31 Aralık 2016'ya kadar Türkiye'ye
getirenler, bu varlıkları serbestçe tasarruf edebilecek. Mükellefler,
Türkiye'ye getirilen varlıklarını işletmelerine dahil edebilecek veya
işletmelerinden çekebilecek.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin
Kanuna göre, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer
sermaye piyasası araçlarını, 31 Aralık 2016'ya kadar Türkiye'ye getirenler, bu
varlıkları serbestçe tasarruf edebilecek.
Mükellefler, Türkiye'ye getirilen varlıklarını, dönem
kazancının tespitinde dikkate almaksızın işletmelerine dahil edebilecekleri
gibi aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir
kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebilecek.
Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve
diğer sermaye piyasası araçları, yurt dışında bulunan banka veya finansal
kurumlardan kullanılan kredilerin en geç 31 Aralık 2016 tarihine kadar
kapatılmasında kullanılabilecek. Bu takdirde, defter kayıtlarından düşülmesi
kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için Türkiye'ye getirilme
şartı aranmaksızın bu hükümden yararlanılacak.
Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde
kayıtlı sermaye avanslarının, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul
kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının bu maddenin yürürlüğe girmesinden
önce Türkiye'ye getirilmek suretiyle karşılanması halinde söz konusu avansların
defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla bu madde hükümlerinden
yararlanılacak.
Mükellefler, Türkiye'de bulunan, ancak kanuni defter
kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye
piyasası araçları ile taşınmazlarını da 31 Aralık 2016'ya kadar kanuni
defterlere kaydedebilecek. Bu takdirde söz konusu varlıklar vergiye tabi
kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate
alınmaksızın işletmeden çekilebilecek.
Türkiye'ye getirilen veya defterlere kaydedilen
varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi
uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmeyecek.
Yurt dışından Türkiye'ye varlık getirenlerle, adına
varlık getirilenler hakkında, başkaca bir neden ile gerekli olması hali saklı
kalmak üzere hiçbir şekilde vergi incelemesi, tarhiyatı, herhangi bir araştırma,
inceleme, soruşturma veya kovuşturma yapılamayacak, vergi cezası ve idari para
cezaları kesilemeyecek.
Bakanlar Kurulu, belirtilen süreleri, bitim tarihlerinden
itibaren 6 aya kadar uzatabilecek. Maliye Bakanlığı, varlıkların Türkiye
getirilmesi, bildirim ve beyanıyla işletmeye dahil edilmelerine ilişkin
hususları, bildirim ve beyanların şekli, içeriğiyle yapılacağı yere ilişkin
usul ve esasları belirleyecek.
2016 YILI HAZİRAN AYINDAN ÖNCEKİ BORÇLARA UYGULANAN CEZA
Tahakkuk eden, ancak ödenmemiş olan, 2016 yılı Haziran
ayı ve önceki aylara ilişkin borçlara uygulanan gecikme cezası ve gecikme
zammının tahsilinden vazgeçilecek.
Sigorta primi, emeklilik keseneği, işsizlik sigortası
primi, sosyal güvenlik destek primi, ödenmesi imkanı ortadan kalkmamış isteğe
bağlı sigorta primi ve topluluk sigortası primi, SGK tarafından takip edilen
damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı, genel sağlık sigortası
priminin asılları ile bu alacaklara Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutarın belirtilen sürede ödenmesi halinde, bu alacaklara
uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammının tahsilinden vazgeçilecek.
Kanunda sıralananların dışında kalan ve başka bir ülkede
sağlık sigortasından yararlanma hakkı bulunmayan gelir testine hiç başvurmayan
sigortalılar, gelir testine başvurarak borçlarının belirlenen seviyeden yeniden
hesaplanması ve bu statüye ilişkin prim borçlarının asıllarının peşin veya vade
farkı uygulanmaksızın 12 eşit taksitle ödenmesi halinde vade farkı uygulanmaksızın
gecikme cezası ve gecikme zammı silinecek.
Yaşlılık aylığı, emekli aylığı veya malullük aylığı
bağlandıktan sonra, sigortalı bir işte çalışması nedeniyle sosyal güvenlik
destek primi ödemesi gerekenlerden, 2016 yılı Şubat ayı ve önceki aylara ilişkin
ödenmeyen destek primlerinin asıllarıyla, bu alacaklara Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın ödenmesi halinde de gecikme cezası
ve gecikme zammı uygulanmayacak.
30 Haziran 2016 tarihine kadar bitirilmiş olan özel
nitelikteki inşaatlarla, ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme,
araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden
hesaplanan sigorta primiyle bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı
alacaklarının, 30 Haziran 2016 tarihine kadar işlenen fiillere ilişkin, ilgili
kanunlar uyarınca uygulanan idari para cezalarıyla bunlara bağlı gecikme cezası
ve gecikme zammı alacaklarının tahsilinden vazgeçilecek.
YÜZDE 40'I ÖDENİRSE, YÜZDE 60'INDAN VAZGEÇİLECEK
Alacakların asıllarının, bu düzenlemeden önce ödenmiş
olmasına rağmen, ferilerinin bu düzenlemenin kanunlaşıp yayımlandığı tarih
itibarıyla ödenmemiş olduğu durumlarda, aslı ödenmiş feri alacağın yüzde
40'ının ödenmesi durumunda kalan yüzde 60'ının tahsilinden vazgeçilecek.
30 Haziran 2016'ya kadar bitirilmiş özel nitelikteki
inşaatlar için, eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi
asıllarıyla bu alacaklara gecikme cezası ve zammının, belirtilen sürede
ödenmesi halinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve zammı alınmayacak.
Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna
kadar işverene tebliğ edilen eksik işçilik tutarları üzerinden hesaplanan
sigorta prim tutarları, belirtilen alacaklar için öngörülen süre ve şekilde
ödenecek. Bu düzenlemelerden yararlanmak isteyen borçluların, dava açmamaları,
açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları şartı
aranacak.
İKİ KERE VADESİNDE ÖDEMEZSE HAKKINI KAYBEDECEK
Başvuruda bulunan borçlular, sigorta primlerini bir
takvim yılında ikiden fazla kez vadesinde ödememeleri ya da eksik ödemeleri
halinde, yapılandırılan borçlarına ilişkin kalan taksitlerini ödeme haklarını
kaybedecek.
Bu düzenlemeden yararlanmak isteyen borçlular, Maliye
Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile il özel idarelerine bağlı tahsil
dairelerine ödenecek tutarların ilk taksidini, kanunun yayımlandığı tarihi
izleyen üçüncü aydan; SGK'ya bağlı tahsil dairelerine ödenecek tutarların ilk
taksidini ise dördüncü aydan başlamak üzere 2'şer aylık dönemler halinde 18
taksitte ödeyebilecek.
Tutarın, ilk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi
halinde, bu tutara herhangi bir faiz uygulanmayacak.
İlk taksidin ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi
halinde, feri alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutar üzerinden ayrıca yüzde 50 indirim yapılacak.
Taksitle ödenmek istenmesi halinde, borçluların başvuru
sırasında 6, 9, 12 veya 18 taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih
etmeleri gerekecek. Taksitle yapılacak ödemelerde, ilgili maddelere göre
belirlenen tutar, 6 taksit için (1,045), 9 taksit için (1,083), 12 taksit için
(1,105), 18 taksit için (1,15), katsayısı ile çarpılacak ve bulunan tutar
taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler halinde ödenecek
taksit tutarı hesaplanacak.
Düzenlemeden yararlanmak için başvuruda bulunan
borçlulara, tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilecek. Ancak
tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması halinde, ödenecek tutar
ilgili katsayıya göre düzeltilecek.
36 TAKSİTTE ÖDENEBİLECEK
Bu düzenleme kapsamında ödenmesi gereken tutarlar, il
özel idareleri ve bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar ile Spor Genel Müdürlüğü, Türkiye Futbol Federasyonu ve özerk spor
federasyonlarına tescil edilen ve Türkiye'de sportif alanda faaliyette bulunan
spor kulüplerince 2'şer aylık dönemler halinde azami 36 eşit taksitte
ödenebilecek.
İlk iki taksidin süresinde tam ödenmemesi, süresinde
ödenmeyen veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde ödenmemesi,
bir takvim yılında ikiden fazla taksidin süresinde ödenmemesi veya eksik
ödenmesi halinde bu düzenlemeden yararlanma hakkı kaybedilecek.
Düzenlemeden yararlanılarak süresinde ödenen alacaklara,
kanunun yayımlandığı tarihten sonraki süreler için faiz, gecikme zammı, cezası
hesaplanmayacak.
Belediyeler ve bunlara bağlı müstakil bütçeli kamu ve
tüzel kişiliğini haiz kuruluşlarca ödenmesi gereken tutarlar, belediyelerin
genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan paylarından, ilgili
kanundaki yüzde 40 oranı dikkate alınmaksızın aylık dönemler halinde azami 144
eşit taksitle tahsil edilecek. Bu kapsamda yapılacak kesinti tutarı, bu
idareler adına genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan
payların aylık tutarının yüzde 50'sini aşamayacak.
2 yılı aşkın süredir mücbir sebep halleri devam eden
yerlerdeki mükellefler başvurmaları halinde mücbir sebep halleri sona
erdirilerek mücbir sebep süresince ödemedikleri vergileri, herhangi bir faiz,
zam, katsayı uygulamadan 24 eşit taksitle 48 ayda ödeyebilecek.
ÖDEME YAPILDIKÇA HACİZLER KALDIRILACAK
Bu düzenlemeye göre, ödenecek alacaklarla ilgili tatbik
edilen hacizler, yapılan ödemeler nispetinde kaldırılacak ve buna isabet eden
teminatlar iade edilecek. Bu alacaklar nedeniyle tatbik edilen hacizlere konu
mallar, borçlunun talebi halinde tahsil dairesince satılabilecek.
Başvuruda bulunan ve dava açmamaları veya açılan
davalardan vazgeçmeleri gereken borçluların, bu düzenlemeden yararlanabilmeleri
için belirlenen başvuru süresinde yazılı olarak bu iradelerini belirtmeleri
şartı aranacak.
Bakanlar Kurulu, öngörülen başvuru ve ilk taksit ödeme
sürelerini bir aya kadar, mücbir sebep hali ilan edilen durumlarda da bir yıla
kadar uzatmaya yetkili olacak.
50 LİRANIN ALTI ALACAKLARIN TAHSİLİNDEN VAZGEÇİLECEK
Maliye Bakanlığına, Gümrük ve Ticaret Bakanlığına ve
SGK'ya bağlı tahsil dairelerince takip edilen ve vadesi 31 Aralık 2011
tarihinden önce 50 liranın altında olan düşük tutarlı alacakların tahsilinden
de vazgeçilecek.
TOBB üyelerinin oda ve borsalara olan aidat, navlun
hasılatından alınacak oda payları ile borsa tescil ücreti ile oda ve borsaların
TOBB'a olan aidat borçları, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu hükümlerine göre ödenmesi gereken aidat borçları da
yapılandırılacak.
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonuna olan aidat
ve katılma payı borçları, avukatların baro kesenekleriyle staj kredisi
borçları, orman köylüleri ve köylülerce oluşturulan kooperatiflere Orman Genel
Müdürlüğü tarafından verilen kredilerin geri ödemeleri, tarımsal amaçlı
kooperatiflere kullandırılan krediler, organize sanayi bölgeleri ve küçük
sanayi sitesi yapı kooperatiflerine kullandırılan krediler yapılandırılacak,
tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin il özel idarelerine devredilen 100
lirayı aşmayan alacaklarının tahsilinden vazgeçilecek.
"Sözleşme" tanımlanmasının dar yorumlanması
nedeniyle Siyasi Partiler Kanunu'nda değişiklik yapılarak, "hizmet
sözleşmeleri" de mali sorumluluk maddesine eklendi. Buna göre partinin
teşkilat kademelerinin yaptıkları hizmet sözleşmeleri de dahil her türlü
sözleşme ve giriştikleri yükümlülüklerden dolayı, parti tüzel kişiliği hiçbir
suretle sorumlu tutulamayacak.