8. sınıf dönemindeki öğrencilerin hangi liseye
gideceklerini belirleyen Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş
(TEOG) sınavlarının ilk ayağı 25 - 26 Kasım tarihlerinde gerçekleşti. Bu yıl eleyicilik derecesinin daha
yüksek tutulduğu sınavlar, beklenenden daha zor geçti.
Zorlu geçen sınavın gençlerin
geleceğini belirleyecek bir sınav niteliği taşıması nedeniyle sonuçlar öğrencilerde
heyecan yarattı. Ancak, Nisan 2016’da gerçekleşecek ikinci dönem sınavlarına iyi
bir şekilde yeniden hazırlanmak büyük önem taşıyor. Peki, sonuçların ikinci dönem
sınavlarına hazırlanmada etkili olmaması adına ailelerin öğrencilere nasıl
destek olmaları gerekiyor? Sınav sonucu ile ilgili değerlendirme yaparken
ailelerin üzerine düşen sorumluluklar neler?
TEOG Sınavı’nda başarıya götüren en
önemli faktörlerden birinin ailenin sağlayacağı destek olduğunu belirten Eğitim Koçu, Yayıncı Koray Varol; TEOG Sınavı öncesinde, sınav sonucu ile
ilgili durum değerlendirmesi yaparken dikkat edilmesi gereken noktaları şöyle
inceliyor:
Çocuğa sınavın zorluk
derecesinin herkes için geçerli olduğu anlatılmalı
Zorlu
geçen sınavlar, öğrenciler adına biraz daha fazla yanlış çıkarma durumuna yol
açsa da sınavın daha iyi bir eliminasyon yapması aslında birtakım avantajlar
yarattı. Sınavların ölçümleme avantajı; öğrencilerde bir parça moral ve
motivasyon sıkıntısı yaratsa da, bunun bir sıralama sınavı ve tüm öğrencilerin
zorlandığı bir sınav olması itibariyle sıralamada yukarıda yer alan öğrenciler
avantajlı durumda olacak. Daha önceki yıllarda sınavda tam yapan öğrencilerin
girdiği okullara, bu yıl birkaç yanlışla girilebilecek. Aileler tarafından
öğrenciye sınav belli bir zorlukta olsa bile sonucunda yukarıdan aşağıya doğru
bir sıralama olacağı için biraz daha düşük netlerle başarının yine aynı başarı
olarak kalacağının anlatılması gerekiyor.
TEOG Sınav sonucunu
yorumlarken çocuğa destek olunmalı
Okul
sınavlarında not alma üzerinden durum değerlendirmesi yapıldığı için
öğrenciler, TEOG sınav sonucunu yorumlamakta zorlanabilirler. Bu noktada
ailelerin öğrenciye yapılan sınavın bir sıralama sınavını olduğunu anlatmaları
ve buna göre bir durum değerlendirmesi yapmalarına yardımcı olmaları gerekiyor.
Öğrencinin yanlışı veya yanlışları olabileceği ve öğrencinin dengi olan diğer
öğrenciler de aynı netleri yaptıysa herhangi bir kaybın söz konusu
olmayacağının anlatılması gerekiyor.
Çocuğun ikinci dönem
yapılacak olan sınava yeniden hazırlanması sağlanmalı
Ailelerin,
çocuklarına ikinci dönemde yeniden bir sınav yapılacağını ve asıl seçiciliğin o
sınavla olacağını, o zamana kadar düzenli bir şekilde çalışmaya devam etmesi
gerektiğini söylemesi gerekiyor. İkinci sınav ile birlikte tam bir
değerlendirme yapılacağını ve ikinci sınavın sonucunda puanların oluşmaya
başlayacağını anlatarak, yanlışı beklediğinden daha fazla olan öğrencinin tüm
gücüyle çalışmaya yeniden başlamasını sağlamaları gerekiyor.
TEOG Sınavı’nda başarıya götüren yolda aile ve çocuk
arasındaki iş birliğinin önemli bir faktör olduğunu belirten Koray Varol,
“Başarı, yalnızca okulla veya öğrenci ile oluşabilecek bir şey değildir.
Başarı, ailenin destek ve yardımlarıyla öğrencinin kendini ileri taşıma sürecine
destek olması ile gelişen bir şeydir.
Sınav öncesinde olduğu gibi sonucunda da ailelerin çocuklarına yardımcı
olmaları gerekiyor. Sınav sonucu ile ilgili durum değerlendirmesi yaparken, çocuklarına
inat veya pes etmelerinin aksine yeniden daha iyi bir şekilde hazırlanmayı
öğretmeleri gerekiyor” dedi.