İşaret Dili, İşitme engelli bireylerin kullandığı dildir.
İşaret Dili evrensel değildir. Dünyada yaklaşık 44 İşaret Dili bulunur. Türkiye’de
“Türk İşaret Dili” kullanılır. Özel PEV
Okulları Türk İşaret Dili eğitiminin yanında “Amerikan İşaret Dili”nden de
bilgiler veriyor. Bunu öğrencilere öğretmelerindeki amaç, öğrencilerin işaret
dilinde de farklılıklar olduğunu görmelerini sağlamak ve aralarında benzerlik
kurabilecekleri durumları onlara gösterebilmektir. Bu şekilde öğrencilerin yaratıcıkları
ve görsel zekâları da gelişmektedir.
Her yönden pek çok artısı olan İşaret Dili, duyan çocukların ikinci dili oluyor. İşaret
Dilinin faydaları yadsınamayacak kadar fazladır. Örneğin, 1994 yılında Daniels’ın yaptığı çalışmada,
okul öncesi çocuklara İşaret Dili öğretilmiştir ve bu eğitimin sonucunda
çocukların ana dilindeki (İngilizce) kelimeleri daha iyi anladıkları
gözlemlenmiştir. Bu yönde başka bir
çalışmayı çocukların zekaları üzerinden Acredolo ve Goodwyn (2000) yapmıştır.
Kendilerine 11 aylıktan itibaren anne babası tarafından İşaret Dili öğretilen
çocukları 2. sınıfa geçene dek takip etmiş ve onlara bu dönemde IQ testi uygulamıştır.
Bu testten alınan sonuçları hiç İşaret Dili öğrenmemiş çocuklarla
karşılaştırdığında, İşaret Dili öğrenen çocukların diğer gruptan 12 puan fazla
aldığını gözlemlemiştir. Araştırmalardan da görüldüğü gibi, İşaret Dili pek çok
alanda okul öncesi dönemdeki çocukların gelişimlerine katkı sağlamaktadır.
Özel PEV Okullarında verilen İşaret Dili eğitimin
yanında, ders içinde diğer engel gruplarıyla da ilgili olarak küçük bilgileri
yaratıcı kukla vb. çalışmalarla birleştirerek çocukların bu konuda bilgi
dağarcıklarının gelişmesine destek vermeye çalışılıyor. Derslerde belirli
aralıklarla yapılan yaratıcılık çalışmalarıyla ise çocukların yaratıcılıklarını
geliştirmek hedefleniyor.