Soru: Kredi ile veya kredi
kartıyla kurbanlık hayvan satın almak caiz mi?
CEVAP
Kurbanı veresiye veya kredi kartıyla almak caizdir. Faizli kredi ile veya faizli
nakit avans ile almak caiz olmaz. Dine uygun vekalet
verilen ve dine uygun kesim yapan bir vakfa da, kredi kartıyla, online vekalet
verilebilir.
Vacib olan kurban, adak, akika veya ölüler için kesilecek
kurban, işin dînî yönünü de iyi bilen ve ilim neşriyle meşgul bir vakfa,
vekâlet yoluyla kestirilebilir. Böylece ilim neşrine katkımız olduğu için farz
sevabı da alırız. İlim tahsili yapılan yerlere, dine uygun şekilde zekât,
fitre, adak, akika veya sadaka şeklinde yapılan yardımlar, insanı kazalardan,
belalardan korur. Dünyada, sıhhat ve âfiyet içinde bir ömür sürmeye sebep olur.
Bir hadis-i şerif:
(Hastalarınızı sadakayla tedavi edin! Bela
sadakayı geçemez.) [Taberanî]
Soru: Kurban kesmek kimlere
vacibdir?
CEVAP
Maddeler halinde bildirelim:
1- Kurban, davar [koyun, keçi], sığır
[manda, inek, dana, öküz, boğa] veya deveyi, Kurban bayramının ilk üç gününde,
kurban niyeti ile kesmek demektir. Kurban, vacib vazifesini yerine getirerek
sevaba kavuşmak için kesilir. Mukim olan, akıllı, büluğa ermiş, hür ve Müslüman
erkeğin ve kadının, ihtiyaç eşyasından fazla nisap miktarı malı veya parası
varsa, Kurban bayramı için niyet ederek, belli günlerde, belli bir hayvanı
kurban kesmeleri vacib olur.
Dinen karı kocadan hangisi zengin ise kurbanı o keser,
ikisi zengin ise ikisi de keser, ikisi de fakir ise ikisi de kesmez. Fakir
kurban kesmek zorunda değildir ama keserse çok sevap olur.
Kurban, dünyada vacib vazifesini yerine getirmiş olmak ve
ahiretteki sevabına nail olmak için kesilir. Babanın, çocuğu için, çocuğun
malından da kurban kesmesi gerekmez. Deli ile bunak, çocuk hükmündedir. Büyük
çocuk ve hanımdan izinsiz, onlar adına kurban kesilmez.
2- Mukim, akıl-baliğ müslümanın,
ihtiyacından fazla nisap miktarı malı veya parası varsa, kurban kesmesi vacib
olur. Kurban kesmenin vacib olmasında, bayramın üçüncü gününe itibar olunur.
Bayramın birinci ve ikinci günü, zengin-fakir, mukim-misafir, akıllı-deli,
baygın-ayık olmaya bakılmaz. Bayramın üçüncü günü nisaba malikse, diğer şartlar
da varsa kurban kesmek vacib olur.
Demek ki, bayramın ikinci günü de baliğ olmayıp, üçüncü
günü büluğa erene, bayramın ilk günü fakirken üçüncü günü zengin olana,
bayramın ilk günü seferiyken, üçüncü günü mukim olana, diğer şartlar da varsa,
kurban kesmek vacib olur.
3- Bayramın ilk günü komada iken, üçüncü
günü ayılanın, diğer şartlar da varsa, kurban kesmesi vacib olur. Bayramın
ikinci günü bayılıp, üçüncü günü güneş battıktan sonra ayılan zenginin kurban
kesmesi vacib olmaz.
4- Fakir bir kimse, bayramın birinci veya
ikinci günü, bir kurban kesse, bayramın üçüncü günü zengin olsa, bir kurban
daha kesmesi lazımdır. Çünkü üstüne vacib olmadan kesmiştir. Ancak, Bezzaziyye
gibi muteber eserlerde, sonradan gelen âlimler, “Fakir, bayramın birinci günü
kurban kesse, üçüncü günü zengin olsa, tekrar kurban kesmesi gerekmez”
demişlerdir.
5- Üçüncü günü zengin olacağını bilenin,
ilk günü kurban kesmesinde mahzur yoktur.
6- Bir zengin, bayramın birinci ve ikinci
günü kurban kesmeden ölse, kurban borcu ile ölmüş olmaz.
7- Kurban bayramının üçüncü günü fakir
olacağını veya sefere çıkacağını bilen kimseye, birinci günü kurban kesmek
vacib olmaz. Keserse vacib olarak eda etmiş olur.
8- Mukim iken, bayramın birinci ve ikinci
günü sefere çıkanın, kurban kesmesi vacib olmaz. Daha önce kesmişse, vacib
sevabı alır. Kesmemişse, sefere çıktığı için borç üzerinden düşer.
9- Mukim bir
zengin, seferdeki bir vekile kurban kestirse, vacib sevabı alır.
10- Esir
iken, üçüncü günü hür olanın, diğer şartlar da varsa, kurban kesmesi vacib
olur. Hür iken, bayramın üçüncü günü esir olup, güneş batana kadar esir kalanın
kurban kesmesi vacib olmaz.
11- Tarlasından aldığı mahsul veya
tarlanın, evin, dükkanın [atölyenin, kamyonun] bir senelik kirası, ne kadar çok
olursa olsun, bir yıllık ev ihtiyacını veya aylık geliri ve aldığı maaş ve
ücret, aylık ihtiyacını ve kul borcunu karşılamayan kimse, imam-ı Muhammed’e
göre fakirdir. Fetva da böyledir. Şeyhayn’a göre zengin sayılır.
Mülkü olan tarlanın ve bu demirbaş malların değeri,
ihtiyacını karşılar ve nisabı da bulursa, bunun kirayı her alışta, bir miktar
ayırıp, biriktirerek fıtra vermesi ve kurban keserek büyük sevaba kavuşması
gerekir. Böyle bir kimse, fıtra vermez ve kurban kesmezse, imam-ı Muhammed’e
göre, günahtan kurtulur. Tarlasından hiç mahsul almayan, kiraya da veremeyen
kimse ve ihtiyacından fazla malı olup da, parası bulunmayan kimse, imam-ı
Muhammed’e uyarak, fıtra vermez ve kurban kesmez.
Verir ve keserse, ikinci ictihada göre, fıtra ve kurban
sevabına kavuşur.
Aldığı kira ile güç geçinen kişi, nisaba malik ise, para
biriktirip, fıtra vermeli ve kurban kesmelidir. Etin hepsini kavurma yapıp,
birkaç ay et parasından biriktirip gelecek yılın fıtra ve kurban parası olarak
saklamalıdır. Böylece, fıtra ve kurban sevabından mahrum kalmamalıdır. Aile
efradı çok olup güç geçinenin, kurbanın etini evinde bırakması müstehaptır.
Birden çok evi olan erkeğin, nisaptan düşürecek kadar borcu yoksa, kurban
kesmesi gerekir.
ŞAFİİ MEZHEBİNDE KURBAN
KESMENİN HÜKMÜ
Kurban; Kurban bayramı günlerinde, Allahü tealanın
rızasını kazanmak niyetiyle kesilen hayvandır. Kurban kesmek, sünnet-i müekkededir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
“Adem oğlu, Nahr günü, kan akıtmaktan, Allahü tealaya daha sevimli bir amel
işlememiştir. Şüphe yok ki kurban edilen hayvan kıyamet günü; boynuzları,
kılları ve ayakları ile gelir. Onun kanı daha yere düşmeden, Allah onu kabul
eder. Binaenaleyh onun için gönlünüzü hoş tutun.”
“Ben, kurban kesmekle emrolundum. Sizin için de sünnettir.”
“Kurbanlarınızı tazim edin! Çünkü onlar, Sırat üzerinde bineklerinizdir.”
Bir kimse; kurban bayramında kurban kesmeyi
adarsa, artık onun kurban kesmesi farz olur, kesmezse günahkar olur.
Kesen kimse; farz olan kurbanın etini yiyemez, bakmakla
mükellef olduğu kimselere ve zenginlere yediremez.
Derisi dahil tamamını fakirlere vermesi gerekir. Ne farz
ne de sünnet olan kurbanın hiçbir şeyi satılmaz. Fakir kimse, kendisine verilen
kurban etini satabilir, fakat zengin satamaz.
KAYNAK: DİNİMİZİSLAM.COM