900 milyondan fazla kullanıcısıyla dünyanın en aktif
kullanılan çevrim içi mesajlaşma ağı Whatsapp geçtiğimiz dönemlerde ücretli
abonelik sistemine geçtiğini duyurmuş kullanıcılarından yaklaşık 1 dolar yıllık
ücret talep etmişti. WhatsApp CEO’su Jan Koum Almanya’nın Münih kentinde
gerçekleştirilen DLD konferansında tartışmalara son noktayı koydu ve yıllık
ücreti kaldıracaklarını beyan etti. Whatsapp’ın almış olduğu bu kararın
gerekçelerini ve kullanıcıları gelecekte bekleyen tehlikeleri Marmara
Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ali Murat Kırık
açıkladı.
Whatsapp daha geniş kitlelere
ulaşacak!
2010 yılında kullanılmaya başlanan Whatsapp uygulamasının
günümüzde giderek yaygınlaştığını ifade eden sosyal medya uzmanı Yrd. Doç. Dr.
Ali Murat Kırık; “Whatsapp 2012 yılının Ağustos ayında hızlı bir ivme kazanmaya
başlamış ve kullanıcı sayısı bu dönem içerisinde %500 artış göstermiştir.
Bugün kayıtlı kullanıcı sayısı bakımından dünyanın en büyük sohbet uygulaması
Whatsapp’tır. Whatsapp’ın yıllık ücret almayacak olması diğer uygulamaları
sekteye uğratacak ve kullanıcı sayısında yoğun artış meydana getirecektir.”
dedi.
Yrd. Doç. Dr. Kırık, her yaştan her kesimden kullanıcının
Whatsapp’a yoğun ilgi gösterdiğini belirterek; akıllı telefonların anlık
mesajlaşma uygulamalarının cazibesini arttırdığını sözlerine ekledi.
Whatsapp’tan GSM operatörleri
olumsuz şekilde etkilendi!
Ücretsiz olarak kullanıma sunulan Whatsapp uygulamasının
GSM operatörlerini maddi anlamda büyük zarara uğrattığını ifade eden Yrd. Doç.
Dr. Kırık; “GSM operatörleri geçmişte kısa mesaj servisi olarak bilinen SMS
teknolojisinden oldukça önemli paralar kazanmaktaydı. Ancak Whatsapp’ın ortaya
çıkması ve gelişim göstermesiyle birlikte operatör firmaların SMS gelirleri
gittikçe düşmeye başladı. Akıllı telefonların günümüzdeki gibi yaygınlaşmadığı
2008 yılında toplamda 77 milyar 837 milyon olan SMS sayısı, Whatsapp sonrasında
hızlı bir düşüş yaşamış ve 2015 sonu itibariyle 26 milyar 431 milyona kadar
gerilemiştir. Bu istatistik bize önümüzdeki yıllarda Whatsapp’ın daha da güç
kazanacağını açık bir şekilde ortaya koymaktadır.” şeklinde konuştu. Sadece
Whatsapp’ın değil, Tango, Viber, Line, WeChat gibi uygulamaların da sıkça
kullanıldığını dile getiren Kırık; yakın gelecekte internet tabanlı sohbet
uygulamalarının sayısının artacağını dile getirdi.
Whatsapp’ın ücretsiz olup
olmadığı hala muamma!
Whatsapp kullanıcılarının yıllık ücret noktasında farklı
bilgiler aldığına dikkat çeken sosyal medya uzmanı Kırık, her ne kadar kurumsal
blog üzerinden açıklama yapılsa da bizzat şirketten resmi açıklama yapılmadan
konuya net bir bakış açısıyla yaklaşmanın mümkün olmadığını belirtti: “Bugün
Whatsapp kullanıcılarının bir kısmına ömür boyu ücretsiz kullanım mesajı
iletilmekte, bir kısmına ise üyeliğin sona erme tarihi gönderilmektedir. Şu an
Whatsapp’ta işleyiş anlamında büyük bir çelişki bulunmaktadır. Özellikle kullanıcı
potansiyeli yüksek olan Hindistan, Brezilya ve Çin gibi ülkeler Whatsapp’ın
ücretsiz kullanıma sunulmasından olumlu bir şekilde etkilenecek ve kredi kartı
sahibi olmayan kişiler de Whatsapp kullanıcısı durumuna gelebilecektir.
Whatsapp reklam almaya
başlayacak mı?
Whatsapp’ın ücretsiz bir şekilde kullanılacağının ortaya
çıkması üzerine uygulamanın reklam alıp almayacağının tartışma konusu meydana
getirdiğini belirten akademisyen Kırık, “Whatsapp'ın kurucusu ve CEO'su Jan
Koum reklam konusunda oldukça hassas. Koum, faaliyete geçtiği ilk günden bugüne
değin geçen süreçte Whatsapp’ın reklam almayacağını sürekli vurgulamıştı. Ancak
şirketin farklı stratejileri mevcut. Online sipariş, marka ortaklıkları ve
sanal destek gibi hizmetlerle iş ortaklığına yönelik girişimleri bulunmakta. Bu
sayede Whatsapp’ın iyi bir gelir elde etmesi ve kullanıcıları reklam derdiyle
karşı karşıya bırakmaması kuvvetle muhtemel.” şeklinde sözlerini noktaladı.