TÜKENMİŞLİK SENDROMUYLA BAŞ ETMENİN YOLLARI

Tükenmişlik kendinizi güçsüz hissetmenize neden olabilir. Hayatınız elinizden kayıp gidiyormuş ve yaşamınızdaki hiçbir şeye uyum sağlayamıyormuşsunuz gibi hissedebilirsiniz. 
Tükenmenizin kaynağı kontrol edemediğiniz dış etkenlerse, tükenmişliğiniz için koşulları suçlayabilir ve değişim için bireysel olarak nasıl adım atmanız gerektiğini görmekte zorlanabilirsiniz. Sizi bu noktaya getiren durumları kontrol edememiş olabilirsiniz, ancak kontrolü geri alma ve yeniden şarj olmaya başlama gücüne sahipsiniz.
Yaşamınızın kontrolünü geri kazanmak için şu adımları izleyebilirsiniz:
Önceliklendirin. Bazı şeylerin o anda, hızlı şekilde yapılması gerekebilir. Ancak bazı sorumluluklar biraz daha zamana ve enerjiye sahip olana kadar bekleyebilir. Hangi görevlerin daha az önemli olduğuna karar verin ve erteleyebileceklerinizi bir kenara koyun.
Sorumluluklarınızı bölüştürün. Her şeyi kendi başınıza yapamazsınız, bu nedenle üstesinden gelebileceğinizden daha fazla görevin hemen tamamlanması gerekiyorsa, altından kalkacağına güvendiğiniz kişilere delege etmeye çalışın.
İşi, işte bırakın. Tükenmişlikten kurtulmanın en önemli adımı, iş-yaşam dengesini nasıl sağlayabileceğinize öncelik vermek ve işinizin yaşamınızın merkezinde olmadığından emin olmaktır. Bilgisayarınızı kapadığınız andan itibaren yapacağınız her şey, ertesi gün için dinlenmenizi ve enerji toplamanızı sağlayacak aktivitelerden oluşmalı.
İhtiyaçlarınız konusunda net olun. Yaşamınıza dahil olan diğer insanlarla (arkadaşlarınızla, ailenizle, çalışma arkadaşlarınızla) durumunuz ve hissettikleriniz hakkında konuşun ve neler olduğunu onlara net şekilde bildirin. Sağlığınıza dikkat etmek ve iş yükünüzü verimli bir şekilde yönetmek için biraz desteğe ihtiyacınız olduğunu dürüstçe açıklayın.
Sınır koymayı ve ‘hayır’ demeyi öğrenin
Başkaları için harcadığınız zamana ve çabaya sınır koymak, tükenmişlikten kurtulurken stresinizi yönetmenize de yardımcı olabilir. İnsanlara söz vermek, davetleri geri çevirmemek ve çok fazla talebe yanıt vermeye çalışmak bunalmanıza neden olabilir. Birine yardım etmeyi ya da görüşme talebini kabul etmeden önce aşağıdaki adımları izleyin:
Zihninizin ‘pause’ düğmesine basın.
Kabul ederseniz, sizden istenecek her şeyi ve alacağınız olası sorumlulukları gözden geçirmek için bir dakikanızı ayırın.
Kendinize bu sorumluluklar için gerçekten zamanınız ve enerjiniz olup olmadığını sorun.

YORUM EKLE