TAM KAPANMADA RUH SAĞLIĞIMIZI KORUMANIN YOLLARI

YARDIM ALMAKTAN ÇEKİNMEYİN
Birincisi önce böylesi olağanüstü bir durumda endişe yaşamamızın ‘normal’ olduğunu, herkesin benzer süreçlerden geçtiğini kabul edecek, üzerimizdeki psikolojik yükün ağır olduğunu ve yalnız olmadığımızı idrak edeceğiz. 
Yani sorunun varlığını kabul etmek başlamak için en iyi nokta. Konuşma ile, telkin ile bir yere varamayan, gün boyu sürekli uyuyan, kendisini kronik mutsuzluk içerisinde hisseden ve saydığım bedensel bozukluklardan yakınanlar; yardım istemekten çekinmeyin. Profesyonel yardım şart! Psikiyatrik yardım almaktan çekinmeyin.

BU DA GELİR BU DA GEÇER
1)Umudunuz yitirmeyin: Zor biliyorum ama unutmayın bugünler de geçecek... İnanın. Olumlu şeylere odaklanın. Ailenizden, arkadaşlarınızdan yardım istemekten çekinmeyin.

2)İyi hissetmek için kendinizi zorlamayın: Alışık olmadığımız bir süreç içerisindeyiz. Kendimizi gülmek ve iyi olmaya zorlamak yerine hissettiğiniz duyguları yaşayın. Kendinize dürüst olun.

3)Ailenizle bağlantı kurun: Telefon görüşmeleri, yazışmalar, sosyal medya ve video konferans yolu ile teknolojiden en iyi şekilde yararlanın. İş arkadaşlarınız, arkadaşlarınız, en önemlisi de ailenizle iletişimde kalın. Sevgiyi hissedin, sevdiğinizi söylemekten çekinmeyin!

4)Saygılı olun: Küçük detaylara takılmayın. En ufak tartışmadan büyük kavgalar türetmeyin. Sinirliyken birkaç saat kendinizle kalıp, telefonu elinizden bırakın. Sakinleştikten sonra da 10 düşünün bir söyleyin. Lafları cımbızla çekip, alınganlık yapmayın. Sevgiyi ve saygıyı eksik etmeyin. Anlayışlı olun, empati yapın.

5)Çocuklarınıza zaman ayırın/ anlayışla yaklaşın: Çocuk değil yetişkin yerine konmaya hakları var. Onların da söz hakkı olsun. Ne dediklerini dinleyin. Yumuşak bir ses tonuyla iletişim kurun. Yaşanan süreçlere ve ne kadar süreceğine dair doğru bilgilendirme yapın.

6)Rutinler oluşturun: Bir yıl önce neler yapıyordunuz? Sabah aynı saatte kalkıp, hazırlanıp, işe gidiyordunuz değil mi? Benzer bir rutin oluşturun. Uyku düzeninizi bozmamaya çalışın. Tv mi izlenecek? Film mi izlenecek?  Kitap mı okunacak? Bir saati olsun.

7)Tedbirli olun ama aşırıya kaçmayın: Günde aşırıya kaçıp ev temizlemek, el ve eşya yıkamak temizlik takıntısına yol açar. Bu da kaygıyı tetikler. Tedbirli olmak iyidir fazlası ise zarardır.

8)Beslenmenize dikkat edin: Mutluluğun beslenme ile alakası var. O nedenle sağlıklı beslenin. 

9)Bol bol hareket edin: Yapılan araştırmalar hareket etmenin psikolojik açıdan koruduğunu kanıtlamıştır. Fiziksel aktivite, kas germe önemli stres boşaltım yollarıdır. Ev içerisinde de olsa hareket şart. 
Alarmınızı kurup aynı saatte günde en az yarım saatinizi evde spora ayırın.

10)Sosyal medyayı sınırlayın: Özellikle COVID-19 kaynaklı haberlere ulaşımınızı sınırlı tutun. Güvenilir kaynaklar aracılığıyla durumdan haberdar olun. Kulaktan dolma bilgiler yerine bilime inanın. Çocuklarınız için de 20-30 kuralını öneriyorum. 20 dakika tablet/bilgisayar hakkı. Ve tablet ve bilgisayara da 30 santimetre uzaktan baksın ki göz sağlığı da bozulmasın.

YORUM EKLE